Umowa B2B – na czym polega, czy jest dobrym zamiennikiem umowy o pracę?

Zdarza nam się czasem spotkać ze stwierdzeniem, że pewna osoba wykonuje na czyjąś rzecz pracę w formie samozatrudnienia. Prawdopodobnie rzadziej można się napotkać na pojęcie „umowy B2B”.  Zarówno tzw. wykonywanie pracy w formie samozatrudnienia, jak i umowa B2B może oznaczać gruncie rzeczy to samo.

B2B (skrót z ang. business-to-business) oznacza współpracę z osób prowadzących działalność gospodarczą. Dla przykładu może być to współpraca spółki z o.o. z osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą wpisaną w CEIDG. Współpraca taka może być podejmowana w ramach umowy cywilnoprawnej, np. umowy zlecenie.

W ramach umowy jeden przedsiębiorca świadczy usługi drugiemu przedsiębiorcy w zamian za wynagrodzenie. W związku z tym, różnicą pomiędzy umową o pracę a umową B2B jest to, że nie dochodzi do zawarcia umowy o pracę. Mimo to, może w tym przypadku zachodzić wykonywanie usług, które równie dobrze mogłyby być świadczone w ramach stosunku pracy.

Zalety umowy B2B:

  1. Większe wynagrodzenie – możliwość odliczenia od podatku kosztów prowadzenia działalności gospodarczej; brak obowiązku opłacania przez jedną ze stron umowy składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, a po drugiej ze stron umowy możliwość skorzystania ze zwolnień i ulg dla osób rozpoczynających lub prowadzących działalność gospodarczą (np. ulga na start, preferencyjne składki na ubezpieczenia społeczne, mały ZUS plus);
  2. Zwiększona elastyczność współpracy w odróżnieniu od stosunku pracy – np. możliwość negocjowania warunków wynagradzania i terminów wykonywania usług, szansa na nawiązanie współpracy z większą ilością przedsiębiorców.

Wady umowy B2B:

  1. Brak uprawnień pracowniczych – zarówno wynikających z Kodeksu pracy oraz innych ustaw i rozporządzeń (np. płatnego urlopu wypoczynkowego), jak i wynikających z regulaminów pracy (np. premie pracownicze);
  2. Mniejszy zakres kontroli nad wykonywaniem usługi – w ramach stosunku pracowniczego wykonywanie pracy pozostaje pod kierownictwem pracodawcy.

Zawieranie umowy B2B możliwe jest zamiast umowy o pracę bądź w miejsce dotychczas obowiązującej umowy o pracę lub oprócz niej. Pamiętajmy przy tym, że w pewnych przypadkach umowa o współpracy, typu B2B, może zostać uznana przez ZUS za umowę o pracę.

Na zakończenie pragniemy zauważyć, że zgodnie z badaniem serwisu kariery LiveCareer Polska, 50 proc badanych Polaków nie wie, czym różni się umowa o pracę od kontraktu B2B. Mamy nadzieje, że nasz wpis dostarczył Państwu podstawowych wiadomości na ten temat.

Po więcej informacji zapraszamy do kontaktu.

 

Autor

Katarzyna Terenda

aplikant radcowski

 

Źrodło:

– Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465)

– Grażyna J. Leśniak, „Badanie: Ponad połowa Polaków nie zna różnic między umową o pracę a B2B”, Prawo.pl, 2022

– Paweł Ziółkowski, „Czy można przejść z etatu na B2B i wykonywać te same usługi, co na etacie?”, Pytania i odpowiedzi, LEX 2021